L’oli d’oliva: propietats saludables i aplicacions

La Sra. Anna Paré Vidal, llicenciada en Farmàcia i graduada en Nutrició humana i Dietètica,  ens va parlar de l’oli d’oliva: propietats i aplicacions.

L’oli d’oliva és una joia, or verd, or líquid…

Es té constància de l’existència de l’oli a tota la conca mediterrània des de fa més  de 6.000 anys. Des d’ Àsia passa a Egipte i d’ allà a Espanya. El seu us es reforça amb els àrabs com ho demostra que la paraula aceite, aceituna  ve de l’àrab.

Actualment, es produeix a Califòrnia, Austràlia i altres països, però el gran productor és el Mediterráneo.

S’ utilitzava d’il·luminació, a la cuina, als productes de bellesa, als ungüents i liniments amb safrà, als perfums, com a medicina als laxants i per a provocar el vòmit. Servia de vehicle per administrar altres fàrmacs, per eliminar els càlculs de la vesícula biliar…

El biòleg, Ancel Keys el 1954 va fer un estudi en  set països  ( U.S.A., Anglaterra, Grècia, Itàlia, Japó, Holanda i d’altre). Al seu estudi la tassa  de mortalitat per causa cardiovascular en els països mediterranis és  inferior a l’observada en  altres països occidentals.

Tipus d’oli:

extra  de 0,8 graus d’acidesa

verge de 2 graus

d’oliva d’ 1 grau

refinat de 0,3 graus (es ven a les grans superfícies)

Tipus de greix:

  • Saturats: carn, embotits, llet. Perjudicials a la salut, pel colesterol.
  • Insaturats: oli d’oliva, de colza, altres olis, fruits secs. L’àcid oleic no s’altera durant el procés de refinament, ni amb l’escalfor. És el millor oli per a amanir i per a cuinar. És l’oli d’oliva el que conserva millor l’àcid oleic. S’ha d’utilitzar  per fregir, perquè és més resistent a les temperatures.

Altres components:

Antioxidants:

-Vitamina E. Evita el LDL o colesterol dolent

-Carotenoides: luteïna i beta carotè. Son bons per la vista

-Polifenols. Son antiinflamatoris

Altres components:

 – Fitosterols: sitosterol. Enganyen les molècules  que incideixen al colesterol.

-Pigments: clorofil·la

-Components aromàtics.

Els antioxidants es fan malbé quan s’oxiden.

Altre estudi, PREDIMET, fet amb 7.000 persones, que totes tenien risc de malaltia cardiovascular, va demostrar que les persones que havien seguit una dieta mediterrània amb oli d’oliva havien reduït les malalties cardiovasculars, no desenvolupaven un infart. La dieta mediterrània complementada amb oli  d’oliva redueix un 30% el risc de malalties cardiovasculars i la mortalitat.

Baixa el colesterol dolent, LDL, i puja el bo, HDL.

L’oli d’oliva millora el Sistema Digestiu, els problemes de la pell, l’osteoporosi, etc.

Anna Paré Vidal

Anna Paré Vidal

INGESTA RECOMANABLE:

De 4 a 5 cullerades  diàries o, com a mínim 2 cullerades diàries.

Té moltíssimes més aplicacions molt interessants i es pot menjar formant part de molts plats del nostre país com el pa amb tomàquet, l’allioli…

Podeu consultar  la piràmide de la Dieta Mediterrània a les farmàcies, Internet o parlant amb els metges i infermeres.

COM RECUPEREM LA DIETA MEDITERRÀNIA:

  1. Oli d’oliva fent de greix
  2. Aliments vegetals de tots els colors i a diari
  3. Cereals i derivats cada dia, integrals
  4. Aliments frescos, locals, de temporada
  5. Làctics en forma e iogurts i formatge
  6. Carns vermelles 1 o 2 vegades per setmana
  7. Peix fresc o congelat
  8. Ous 3 o 4 vegades per setmana
  9. Menys sal i més espècies i herbes aromàtiques
  10. El vi amb moderació i sempre als àpats

Bon profit!

images (7)

Pilar Gimeno

 

 

Publicat a General