DORMIR BÉ PER VIURE MILLOR

“A todos los sueños que nunca llegaron a serlo, porque alguien no dormía.”  “Muchas gracias por no dormir ( aquí).”

Amb aquestes paraules acabava la seva conferència el psicòleg Oriol Mercadé, especialista en el son.

Al mon animal la profunditat del son és proporcional a la capacitat racional dels individus, per això l’home sapiens  té el son més profund i , per exemple, els cocodrils dormen en ” duermevela”(el seu cervell no s’ha desenvolupat ).

Els nostres avantpassats dormien un 25% més que nosaltres : sense llum elèctric, sense TV…

Actualment s’està estudiant un projecte per reformar els horaris i que marxem a dormir més d’hora.

La nit és la fàbrica del dia i, si no dorms, no pots funcionar.

A la nit es treballen les emocions. Es fa un procés emocional.

La falta de son afecta la memòria i la concentració. El major número d’accidents es produeixen entre les 2 i les 4 de la tarda i a la nit. El 90% dels accidents mortals son provocats per la falta de son.

El 30% de la població pateix insomni : crònic, de conciliació o de manteniment.

Hi ha un component genètic: hi ha qui necessita dormir 9 hores i qui amb 6 hores en té prou.

El que és important és dormir suficient per fer tot el procés del son. Cada nit tenim 3 cicles del son: lent, paradoxic  i vigila.

A Catalunya els adults dormim una mitja de 7 hores i mitja, però a partir del 65 anys 6 hores i mitja.

Una persona de 65 anys necessita fer varies clapades de 5 minuts al llarg del dia. També es molt beneficiosa la migdiada, però de entre 15 i 30 minuts màxim. Si es superen els 30 minuts, ens quedem a meitat del procés del son i ens aixequem amb mal de cap. En aquest cas és millor dormir més d’hora i mitja.

Ens hem de preparar a dormir amb unes quantes rutines: evitar els dolços, aliments molt calòrics i amb molta proteïna, evitar el cafè, prendre una dutxa calent, mantenir calma mental dues hores abans de dormir (res de pel·lícules violentes), mantenir una temperatura ambiental  entre 21 i 23 graus, tenir una regularitat d’horaris per anar dormir i per aixecar-se , matalàs que no sigui tou, sense soroll…

El llit no pot ser un lloc d’angoixa. Si no podem dormir, millor aixecar-se i quedar-se una estona al sofà.

Una de las causes dels insomnis és la falta de Melatonina. El  SR. Mercadé aconsella prendre sense problemes fins a un màxim de 8 pastilles de Melatonina que es ven en farmàcies.

Els somnífers no solucionen res.

Per tenir més informació, a la Biblioteca de Barberà tenim uns quants llibres molt interessants com el del Sr. Morin “Vencer los enemigos del sueño”, “Saber dormir”de Danielle Tezsner o “Necesito dormir”de Eduard Estivill i Sylvia de Béjar.

 

Pilar Gimeno

 

 

Publicat a General