ANTIOXIDANTS I SALUT

Anna Paré, llicenciada en Farmàcia ens ha fet una  gran explicació sobre la importància de l’alimentació  i la nostra qualitat de vida. Intentaré fer un resum del seus consells.

Està clar que tots fem un procés d’envelliment natural i progressiu i que es dòna una disminució  de les funcions de l’organisme. Quans més anys, més patologies. A l’actualitat  l’esperança de vida al nostre país és de 83 anys ( 80 pels homes i 86 per les dones ) i per tant hem de tenir uns  hàbits saludables amb una correcta activitat física i una bona alimentació.

Per què envellim? un 25 % és qüestió genètica i un 75% és  conseqüència del medi ambient i estil de vida.

Teoria dels radicals lliures :

  • Molècul.les molt inestables i molt reactives que es formen a partir de l’oxígen.
  • Són oxidants.
  • Es transmeten fins a danyar membranes,proteïnes i material  genètic.

Aquests radicals es generen per contaminació ambiental, tabac, massa sol, estrés físic i emocional, exercici físic intens, processos inflamatoris, alimentació no saludable… Hem de tenir present que en tots aquests processos metabòlics participa l’oxígen.

Mecanismes antioxidants:

  • Endògens : coenzim Q10, melatonina
  • Exògens:

Vitamines C,E : olives, fruits secs,carotenoides.

Polifenols, minerals com seleni i zenc

Quan hi ha equilibri  en tots els components estem en condicions normals, quan hi ha estrés oxidatiu es produexen alteracions i malalties :

  • Pulmons : asma i bronquitis.
  • Ronyons : perdúa de funció renal.
  • Articulacions: artritis i reumatisme.
  • Cervell: Alzheimer, Parkinson, pèrdua memòria, ictus.
  • Ulls : catarates, degeneració macular.
  • Tots els òrgans: càncer, inflamación, diabetes.
  • Fetus : preeclampsia

Donat que pot haver tantes alteracions o malalties, estarà bé conèixer quins aliments ens poden ajudar a regular i millorar la nostra salut.

  • Vitamina C : àcid ascòrbic, el podem trobar en els cítrics, maduixots, kiwi, mango, pebrot, col. Es pot donar com a suplement en fumadors, en esportistes i en situacions d’estrès. Estimula la producció de colàgen i regenera la vitamina E.
  • Vitamina E : El trobem a l’oli d’oliva de 1ª pressió en fred, oli de germen de blat, alvocats, fruits secs i pipes de girasol. Evita l’oxidació de membranes cel.lulars, protegeix catarates i malalties cardiovasculars, així com ens fa una prevenció del càncer de pròstata, colon i mama.
  • Carotens : Betacarotens , precursors de vitamina A, esencial per la vista. Els trobem a la pastanaga, carbassa, moniato, mango, caquis, nespres, blat de moro, brócoli, canonges i espinacs. Licopè , el trobem  a la síndria i al tomàquet i es un preventiu contra el càncer de pròstata.
  • Seleni : Cofactor d’enzims antioxidants, el seu contingut en els aliments depèn del sòl. El trobem a la ceba, all, cereals integrals, fruits secs, bolets, pipes de girasol, carn, marisc i ous. És un antioxidant, anticarcinogènic i inmunomodulador. S’ha fet un estudi amb 443 pacients de 70-88 anys que donant-lis  un suplement de 200 mcg de seleni + 200mg de coenzim Q10, ha hagut una reducció del 50% de mortalitat per malalties cardiovasculars.
  • Zenc : Cofactor d’enzims antioxidants. Relacionat  amb la prevenció d’encostipats i la cicatrització. El trobem als cereals integrals, bolets, fruits secs, llevat de cervesa, germen de blat, llegums, carn i marisc.
  • Polifenols :Antioxidant, catarates, ictus, inflamació, prevenció de cardiovasculars, artritis, pèrdua de memòria… El podem trobar al te verd, cacau, raïm, cebes, pomes, bròcoli, totes les fruites de color vermell.
  • Polifenols del vi  : Resposta natural a les infeccions de fongs, paràsits i bactèries.
  • Te verd : Antioxidants. Ordenats segons el contingut de catequines : te blanc, te verd, te vermell i te negre.
  • Espècies i herbes aromatiques: Orenga, ànet, farigola, romaní. Cúrcuma, paprica i canyella.

És important  tenir una alimentació variada i de tots colors (combinar els diferents grups d’aliments) per accedir a tots els antioxidants que regulen de forma positiva el nostre organisme i ens protegeix de les malalties. Tenim la sort de disfrutar de la dieta mediterrània on es combinen de forma correcta els aliments.

QUATRE PILARS PER EVITAR L’ESTRÈS OXIDATIU :

  • 1. Dieta rica en antioxidants.
  • 2. Evitar hàbits nocius,
  • 3. Activitat física i mental
  • 4. Bona actitud davant la vida.

I ja per acabar recomanar un bon GASPATXO que  segons un estudi, redueix el risc cardiovascular i la pressió arterial,sistòlica i diastòlica.

Bon appétit !

   Lola Aurín

Publicat a Notícies